image1Športová masáž je druh klasickej masáže, ktorá je špeciálne prispôsobená pre športovcov alebo pre osoby, ktoré podávajú náročné fyzické výkony. Robí sa pred alebo po športovom výkone. Rozdiely v športovej masáži vznikajú aj podľa toho, či ju absolvujete pred výkonom alebo po ňom. Líšia sa v spôsobe vykonania. „Pred výkonom je vhodná dráždivá, teda povzbudzujúca, ale aj upokojujúca či lymfodrenážna masáž, ktorú však musíte absolvovať približne dvanásť hodín pred výkonom.

Mnohí považujú športovú masáž za dynamickejšiu a niekedy až agresívnejšiu formu v porovnaní s klasikou. Nie je to však pravidlo. „Rozdiel medzi klasickou a športovou masážou je hlavne v prenose tlaku a rýchlosti vykonania hmatov,“ vysvetľuje masér Miroslav Jurák. „Techniky a základné hmaty sú takmer totožné. Využíva sa najmä trenie, miesenie, tepanie, chvenie a pohyb v kĺboch. Môže sa pridať aj lymfodrenáž, reflexné prvky, prípadne akupresúra.“

Rovnako ako pri iných typoch masáže odborník by nemal obísť úvodný rozhovor. Dôležité je, na akej úrovni sa športu venujete, ktoré aktivity vo vašom tréningu prevládajú, prípadne či sa pri nich objavili nejaké ťažkosti. Len po získaní týchto informácií môže masér alebo fyzioterapeut zvoliť presný a účinný spôsob masáže.

Naštartuje i uvoľní

Rozdiely v športovej masáži vznikajú aj podľa toho, či ju absolvujete pred výkonom alebo po ňom. Líšia sa v spôsobe vykonania. „Pred výkonom je vhodná dráždivá, teda povzbudzujúca, ale aj upokojujúca či lymfodrenážna masáž, ktorú však musíte absolvovať približne dvanásť hodín pred výkonom,“ približuje odborník. Upokojujúca masáž pred výkonom vás môže zbaviť prípadnej nervozity, trémy.

Vo väčšine prípadov však slúži na to, aby naladila organizmus na maximálny výkon. Akčných masérov možno vidieť aj počas dlhých tenisových zápasov, keď zachraňujú špičkových športovcov pred kŕčmi. V tomto prípade je ich úlohou odľahčiť napríklad nohy, ale nie do takej miery, aby sa svalstvo úplne uvoľnilo a oddychovalo. Musia sa pripraviť na ďalší výkon. „Asi po hodine oddychu po tréningu sa používa forma masáže, ktorá svaly uvoľní, detoxikuje a zregeneruje.“ Masáž po športovom výkone urýchli odplavovanie kyseliny mliečnej alebo histamínových látok.

Raz za týždeň

Športová masáž býva celotelová. „Začíname menej zaťažovanými svalovými partiami a postupne prechádzame k tým väčšmi zaťaženým,“ hovorí Miroslav Jurák. „V prípade veľmi zaťažovaných svalových skupín odporúčam ako prvú klasickú lymfodrenážnu masáž.

Tým pomôžeme svalom, aby sa zbavili škodlivých látok. Až potom vykonáme športovú masáž.“ V ideálnom prípade by mala masáž trvať približne päťdesiat minút až hodinu a pol. Vždy sa však dá po vzájomnej dohode upraviť podľa individuálnych potrieb. Aby mala športová masáž správny účinok, mali by ste si na ňu nájsť čas raz za týždeň.

Svaly potrebujú regeneráciu

Zdá sa vám športová masáž pre rekreačného športovca zbytočná? Určite nie. Môže vás zachrániť pred zranením. Pomôže vám vyrovnať jednostranné zaťaženie, ktoré pri niektorých športoch vzniká, prípadne ktoré získate vinou zlých technických návykov či už pri posilňovaní, bicyklovaní, tenise, futbale, alebo pri behaní. „Ak sval odborne ošetríme, znižuje sa riziko svalových zranení,“ potvrdzuje masér. „Ak svalstvu nevenujete dostatočnú pozornosť zameranú na regeneráciu alebo na výživu, postupne sa poškodí. Masáže svalov sa využívajú aj v rámci rehabilitácie po zraneniach, urýchľujú liečbu.“

Zlepšovanie výkonov si vždy vyžaduje aj správny oddych, len tak sa organizmus pripraví na ďalšiu záťaž. Ak napríklad absolvujete upokojujúcu masáž po skončení výkonu, je ideálne, ak po nej neabsolvujete žiadnu náročnú fyzickú aktivitu. V krajnom prípade si doprajte aspoň polhodinový odpočinok.

Nielen nasucho

Napadlo vám, že si dáte vymasírovať boľavú svalovú horúčku? To nie je najlepší nápad. V tomto prípade sa športová masáž neodporúča. Lepšie je nechať sval odpočinúť a prirodzene sa zregenerovať. Pozitívny efekt masáže znásobia emulzie, ktoré sa využívajú. Tvorí ich väčšinou voda a olej. „Majú rôzne účinky. Hrejivé, chladivé či liečivé. Čo sa týka olejov, pri športovej masáži tvorí základ parafínový olej.

Môže sa doplniť širokou škálou arómoterapeutických olejov,“ dodáva Miroslav Jurák. Hrejivé emulzie sa využívajú najmä pred športovým výkonom na takzvané pohotovostné masáže. Môžu pomôcť aj v mrazivejšom počasí. Zahriate svaly sú odolnejšie proti zraneniam a kŕčom. Chladivé pôsobia osviežujúco. Odstránia únavu a zachránia vás aj v horúcom počasí.

Autor: ZDRAVIE/ Katarína Posluchová

       9430460 orig              deep tissue 300x210              images 2